Hvordan oppfatter du Afrika?

Gjennom mange år har Afrika blitt omtalt som det “landet” som stadig har opprør, korrupte statsledere, sultkatastrofer året rundt og ekstremt dårlig til å ta vare på miljøet sitt. Problemet her er at flere nyhetssider har omtalt/omtaler Afrika som et land og ikke et kontinent. Om du bare klarer å beskrive Afrika som et opprørsk sted med korrupte statsledere som ikke gjør noe med sultkatastrofene eller tar vare på miljøet sitt, så vil jeg be deg om å lese videre.

unspecified

Shai Hills, et av Ghanas best bevarte reservat

Afrika består av 54 land; flere av disse landene har en utrolig stor voksende økonomi, og blir mer og mer urbanisert. Men likevel blåser nyhetssider opp en liten sak, og får folk til å tro at hele landet eller hele kontinentet er i fare.

I  deler av Accra, Ghana 16. juni 2016, var det en flom som tok livet av 10 personer. Aljazzera beskriver saken på lik måte som NRK beskriver flom episoder i Norge. Men når folk tror at dette gjelder hele Accra, og det er den største krisen landet gjennomgår så lurer jeg på; hvilke medier ga deg den informasjonen? Ja det har vært en flom, folk døde, det var ødeleggelser men flommen tok ikke hele Accra under vann.

Det er viktig at man er skeptisk til hva medier sier, selv om mange av de store  vestelige mediene rapporterer det samme, kanskje man skal se bort fra de, og sjekke hva de lokale mediene sier.

Hans Rosling mener at man ikke kan bruke media for å prøve å forstå verden

hqdefault

Dette er jeg helt enig i. Medier i dag er flinke til å vise det dramatiske, og det forferdelige som skjer i Afrika. Hvor ofte ser du at vestlige medier forteller om en god nyhet angående et land i Afrika? Selv jeg må bli flinkere til å se for meg hvordan er egentlig situasjonen i landet, når jeg leser saker angående land i Afrika.

Hvis man virkelig vil vite og lære hvordan tilstanden er der, så er det mulig å dra ned dit selv, snakke med de lokale eller finne fakta i bøker.

 

 

